Jogga & Yoga i Ränn i Ljusdal!

PROVA-På YOGA 16 JUNI!

Välkommen att prova på yoga med Yantra Studio den 16 juni!

12:30  BARNYOGA

13:30  YINYOGA

Plats: Stora Jonsparken, Ljusdal

Medtag: Egen yogamatta el liggunderlag. Ev. filt och 1 kudde. (Passet är naturligtvis gratis)

Alla är välkomna!

Specialerbjudande som gäller endast den 16 juni

Anmäl dig till ett yogapass med ett 10-kort till höstterminen i vår studio och du får 16% rabatt.
(Anmälan sker hos oss i Jonsparken)

Yantra Studio
Yantra symbolen är den starkaste och äldsta symbolen som representerar alltet. En förening av de gudomliga, kreativa krafterna i universum och de manliga och kvinnliga energierna.

Det kändes självklart och fint att vår studio skulle heta just Yantra Studio – en förening av det maskulina och det feminina i en kreativ oas.

På Yantra Studio erbjuder vi:

Ashtangayoga
Yinyoga
Soft yoga
Barnyoga

Drop-in pass, kurser

Studion erbjuder förutom yoga olika slags behandlingar, kurser, workshop och föreläsningar
Allt samlat under samma tak.

I studion finns även en liten butik där vi säljer noga utvalda produkter.

Varmt Välkommen!
Renée, Marica och Jennie

Vad är Yinyoga?

YINYOGA

”The art of letting go”

En lugn och meditativ yoga form. Här sitter och ligger vi länge och stilla i olika positioner för att komma åt den djupliggande bindväven.

På yinyogapassen stannar vi en längre tid i varje position och använder oss av bolster (kuddar)och filtar för att ligga så bekvämt som möjligt. Övningarna görs med avslappnande muskler och fokus på andningen. Yinyoga lugnar och är avslappnande för både kropp och psyke.

Yinyogan utvecklades till den form den är idag av Kung Fu-mästare Paulie Zink och är en passiv form av yoga där man sitter och ligger i olika positioner under en längre tid. Vanligtvis 2-5 min. Musklerna tillåts slappna av med hjälp av gravitationen och kroppens egen tyngd. Ställen i våra kroppar vi sällan kommer åt öppnas. Vi kommer på djupet åt bindväv, fascia och skelett i kroppen.
Emotionellt är Yin-sidor mer passiva, accepterande och omtänksamma. Det är våra mer feminina sidor av vår natur.
Fysiskt finns Yin längre in i våra kroppar, närmare kärnan. Med andra ord våra ben, leder, ligament och bindväv. Speciellt runt höften och nedre delen av ryggen och korsbenet. Det är de delarna av kroppen som Yinyogan fokuserar på.
Efterson fokus ligger på våra Yinvävnader behöver vi praktisera på ett yinsätt dvs. lugnare, omtänksamt och accepterande sätt. Till skillnad från andra yogaformer är detta en stillsam mindfulnessträning som ger oss en stund att komma i kontakt med vår kropp, lyssna till andningen och vara närvarande i det som sker just nu. Vi vänder vår uppmärksamhet inåt.

 

Vad är Barnyoga?

BARNYOGA

”Yogan är en metod som ser till att hela barnet mår bra, både i kropp och själ.”

Ett fantastiskt verktyg för att skapa tid och rum för våra barn att bara få vara barn.

Barnyoga använder positioner, eller asana, som är baserade på växter och djur. De vanligaste positionerna inkluderar ormen, hunden och träd-asanas. I de flesta fall kan barnet guidas till att visualisera hur det ser ut när de är i positionen.

Yogan har många fördelar:
Barn utsätts, liksom sina föräldrar, för stress i hög grad. Stressen grundar sig till stor del i att vårt samhälle fokuserar mycket på yta och prestation. Barnen tappar bort sig själva och får allt sämre självkänsla. Yoga kan vara ett verktyg för barnet att hantera stressen.

Yoga är en metod som ser till att hela barnet mår bra, både i kropp och själ. Barn är naturligt smidiga och yogans positioner behåller musklernas rörlighet och förbättrar motorik och balans. Men ställningarna ger också en massage på insidan med andetagets hjälp och många positioner är framtagna för att stimulera specifika organ. Med stärkta kroppar får barnen bättre hållning vilket ger mer utrymme för syre- och blodflöde till livsviktiga organ. Tillsammans med andningen stärks immunförsvaret.

By |2018-05-12T08:07:15+00:002018-05-12 |